Menu

- na úvod -

- člověk -

- technika -

- vesmír -

- příroda -


Pomůcky do hodin přírodovědy

Člověk - lidské tělo a jeho fungování (5. ročník)

Získání poznatků o lidském těle, základní funkce jednotlivých orgánových soustav. Náměty k podpoře vlastního zdravého způsobu života. Rozlišení jednotlivých etap lidského života, orientace ve vývoji dítěte před a po jeho narození. Životní potřeby a projevy, pohlavní rozdíly mezi mužem a ženou, základy lidské reprodukce.

1) Člověk na Zemi (1 vyučovací hodina) - popis vyučovací hodiny - nebo - popis vyučovací hodiny -
2) Člověk se mění (2 vyučovací hodiny) - popis vyučovacích hodin - nebo - popis vyučovacích hodin -
3) Stavba těla (1 vyučovací hodina) - popis vyučovací hodiny - nebo - popis vyučovací hodiny -
4) Kůže (1 vyučovací hodina) - popis vyučovací hodiny - nebo - popis vyučovací hodiny -
5) Kostra (1 vyučovací hodina) - popis vyučovací hodiny - nebo - popis vyučovací hodiny -
6) Svaly (1 vyučovací hodina) - popis vyučovací hodiny - nebo - popis vyučovací hodiny -
7) Smysly a nervy (2 - 3 vyučovací hodiny) - popis vyučovacích hodin - nebo - popis vyučovacích hodin -
8) Přijímání a využívání potravy (2 vyučovací hodiny) - popis vyučovacích hodin - nebo - popis vyučovacích hodin -
9) Dýchání (1 vyučovací hodina) - popis vyučovací hodiny - nebo - popis vyučovací hodiny -
10) Rozvádění látek po těle (1 vyučovací hodina) - popis vyučovací hodiny - nebo - popis vyučovací hodiny -
11) Vylučování (1 vyučovací hodina) - popis vyučovací hodiny - nebo - popis vyučovací hodiny -
12) Celistvost lidského organismu (1 vyučovací hodina) - popis vyučovací hodiny - nebo - popis vyučovací hodiny -
13) Naše tělo a zdraví (1 vyučovací hodina) - popis vyučovací hodiny - nebo - popis vyučovací hodiny -
14) Muž a žena (3 - 4 vyučovací hodiny) - popis vyučovacích hodin - nebo - popis vyučovacích hodin -
15) Opakování (2 vyučovací hodiny) - popis vyučovacích hodin - nebo - popis vyučovacích hodin -

Prezentace pro dataprojektor:
- vývoj člověka - - - člověk se mění - - - stavba těla - - - kůže - - - kostra - - - svaly - - - nervová soustava - - - trávicí soustava - - - dýchací soustava - - - oběhová soustava - - - vylučovací soustava - - - celistvost - - - rozmnožovací soustava -

Pracovní listy k propojení s dalšími předměty, především s matematikou: procvičení písemného násobení a písemného dělení dvojciferným dělitelem. Možnost získání a ověření dalších informací o lidském těle. Jednotlivé pracovní listy řešíme postupně.
- narození - - - kostra - - - svaly - - - kůže - - - dýchání - - - srdce - - - trávení - - - ledviny - - - nervový systém a mozek -

Písemná práce - test s variantními odpověďmi a návrhem klasifikace. Slouží přímo žákovi k samostatnému vypracování a následné sebekontrole a hodnocení svých znalostí.
- test -

Ověření znalostí - testíky pro žáky: zápisy pojmů z různých oblastí učiva (každý testík je zaměřen na jedno z témat. Závěrečný kvíz je komplexnější.
- testíky -

Člověk - opakování: osnova opakování -


Člověk a technika (5. ročník)

Základní poznatky o technických prostředcích sloužící k postupnému porozumění technice kolem nás.

Prezentace pro dataprojektor:
- síla - - - páka - - - nakloněná rovina - - - kladka - - - kolo - - - parní stroj - - - spalovací motor - - - elektrická energie -

Pracovní listy k prohloubení učiva. Vedou k vyhledávání a zpracování informací. Najdeme v nich soupis některých vynálezů, které nás obklopují a které běžně využíváme. Zjišťuj, jak vypadají, načrtni si je, popiš si jejich funkci, vypočítej, před kolika lety nám začaly sloužit.
- pracovní listy -

Doplnění výuky :
Zde najdeme články, které nám pomohou objasnit různé technické vynálezy. Využijeme je dle zájmu, případně je zařadíme v českém jazyce k nácviku výpisků.
- baterie -

Ověření znalostí na internetu - soubor dvou testíků. Druhý testík můžeme využít ke klasifikaci.
- testy -

Závěrečné shrnutí - práce, ve které si ověříš, jak jsi toto téma pochopil a zda dokážeš využít své znalosti.
- zadání -


Vesmír (5. ročník)

Vesmír, sluneční soustava, planety, družice, hvězdy, souhvězdí, poznávání vesmíru člověkem. Základní orientace v tomto tématu. - popis vyučovacích hodin s odkazy - nebo - popis vyučovacích hodin s odkazy -

Prezentace pro dataprojektor:
- sluneční soustava -
- vesmír a jeho poznávání -

Pracovní listy k prohloubení učiva (souhvězdí). Propojení s matematikou. Pracovní listy využijeme především v hodinách matematiky.
- pracovní listy -

Ověrření znalostí na internetu - soubor šesti testíků - Země ve vesmíru, Planety sluneční soustavy, Souhvězdí na noční obloze, Zvířetníková souhvězdí, Pozorování oblohy, Vesmír a jeho zkoumání. Doplňujeme vynechaná slova v textu, názvy do doplňovaček, správné odpovědi na otázky. Testy jsou připraveny k procvičení učiva.
- testy -

Závěrečné shrnutí - práce, ve které si ověříš, jak jsi toto téma pochopil a zda dokážeš využít své znalosti.
- zadání -


Příroda (4. a 5. ročník)

Třídění organismů (5. ročník) - prezentace základních skupin organismů (rostliny, živočichové, houby, bakterie) a jejich hlavní znaky. Podrobnější třídění živočichů a rostlin.
- popis vyučovacích hodin s pomůckami - nebo - popis vyučovacích hodin s pomůckami -
Třídění živočichů - test k procvičení zařazování živočichů do jednotlivých skupin. - testík -
Třídění rostlin - test k procvičení zařazování rostlin do jednotlivých skupin. - testík -

Kulturní rostliny a traviny (4. ročník) - poznávání obilovin a travin - testík -

Dřeviny (4. ročník) - poznávání dvaceti vybraných dřevin v šesti testících - testíky -

Léčivé rostliny (4. ročník) - poznávání patnácti vybraných léčivých rostlin ve čtyřech testících - testíky -

Nerosty a horniny (4. ročník): zkoumání, poznávání a testování deseti vybraných hornin a nerostů. Učivo pro pět až šest vyučovacích hodin: - příprava - nebo - příprava - - - testíky -

Rozmanitost životních podmínek na Zemi (5. ročník) - poznávání rostlin a živočichů v různých podnebných pásech:
1) Rozmanitost životních podmínek - 1. hodina - nebo - 1. hodina -
2) Moře a oceány - 2. hodina - nebo - 2. hodina - - - testíky -
3) Tropické lesy: rostliny a živočichové - 3. a 4. hodina - nebo - 3. a 4. hodina - - - testíky -
4) Řeky a jejich okolí v tropech - 5. hodina - nebo - 5. hodina - - - testíky -
5) Pouště a polopouště: živočichové a rostliny - 6. hodina - nebo - 6. hodina - - - testíky -
6) Savany: živočichové a rostliny - 7. hodina - nebo - 7. hodina - - - testíky -
7) Subtropy: živočichové a rostliny - 8. a 9. hodina - nebo 8. a 9. hodina - - - testíky -
8) Stepi a lesostepi: živočichové - 10. hodina - nebo - 10. hodina - - - testíky -
9) Severské jehličnaté lesy - 11. hodina - nebo - 11. hodina - - - testíky -
10) Tundra - 12. hodina - nebo - 12. hodina - - - testíky -
11) Polární oblasti - 13. hodina - nebo - 13. hodina - - - testíky -
12) Opakování učiva - 14. a 15. hodina - nebo - 14. a 15. hodina -

Lesní společenství (4. ročník) - byliny, stromy, keře, ptáci, obojživelníci, plazi a bezobratlí (výběr):
- prezentace - druhy lesů - - - rostliny a houby v rostlinných patrech -
- savci v lese - - - ptáci v lese - - - další živočichové v lese -
- jednoduchá poznávačka podle obrázků - pracovní list -
- jehličnany - pět testíků k poznávání jehličnatých stromů
- listnaté stromy a keře - pět testíků k poznávání vybraných listnatých stromů a keřů
- lesní byliny - šest testíků k poznávání vybraných lesních bylin
- houby a lesní patra - osm testíků k poznávání vybraných lesních hub a závěrečné opakování lesních rostlin a hub.
- kartičky k procvičení poznávání rostlin, hub a živočichů. Vždy dvě stránky vytiskneme na jeden list, vystříháme a rozmístíme na lavici obrázkem nahoru. Žáci se pravidelně střídají: vyberou si libovolný obrázek, zobrazený organismus pojmenují, otočením překontrolují správnost. Je-li správně určeno, žák si obrázek ponechá. Postupujeme až do úplného vyčerpání sady. Další možnosti: třídění na jednotlivé základní skupiny (živočichové, rostliny, houby...), vyber jehličnany, listnaté stromy, jedovaté rostliny, bezobratlé živočichy... O vybraném živočichu či rostlině žák sdělí ostatním důležité informace, můžeme sestavovat potravní řetězce.
- testíky - šest testíků k poznávání rostlin, hub a živočichů

Ve vodě a u vody (4. ročník) - rostliny a živočichové (výběr):
- jednoduchá poznávačka podle obrázků s dalšími úkoly - pracovní list -
- kartičky k procvičení poznávání rostlin a živočichů. Vždy dvě stránky vytiskneme na jeden list, vystříháme a rozmístíme na lavici obrázkem nahoru. Žáci se pravidelně střídají: vyberou si libovolný obrázek, zobrazený organismus pojmenují, otočením překontrolují správnost. Je-li správně určeno, žák si obrázek ponechá. Postupujeme až do úplného vyčerpání sady. Další možnosti: třídění na jednotlivé základní skupiny (živočichové (ryby, bezobratlí...), rostliny...). O vybraném živočichu či rostlině žák sdělí ostatním důležité informace, můžeme sestavovat potravní řetězce.
- testíky - osm testíků k poznávání rostlin a živočichů

Louka (4. ročník) - 8 až 10 vyučovacích hodin: popis a rozvržení učiva v tématu
- prezentace: louka, rostliny (1. část), rostliny (2. část), živočichové
- kartičky k poznávání živočichů a rostlin
- testíky - devět testíků k poznávání rostlin a živočichů
- opakovací pracovní list: poznávačka rostlin a živočichů na louce

Pole (4. ročník) - 6 až 8 vyučovacích hodin: popis a rozvržení učiva v tématu
- prezentace: pole a polní živočichové - rostliny na poli
- kartičky k poznávání živočichů a rostlin
- testíky - šest testíků k poznávání rostlin a živočichů
- opakovací pracovní list: poznávačka rostlin a živočichů na poli

U lidských obydlí (4. ročník)
- prezentace: zahrady a sady (rostliny) - živočichové u lidských obydlí
- kartičky k poznávání živočichů a rostlin
- testíky - šest testíků k poznávání rostlin a živočichů
- opakovací pracovní list: poznávačka rostlin a živočichů u lidských obydlí

Ověření znalostí v testech pro 4. ročník: obilniny a kulturní rostliny (výběr z možností), poznávání dřevin pro 4. ročník (poznej rostlinu podle popisu), živočichové v zimě (vybraní živočichové, porovnání a vztahy mezi nimi)
- pole a zahrádky na podzim - - - dřeviny - - - živočichové v zimě -

Opakovací testíky: tři opakovací testíky jsou určeny pro žáky 4. - 5. ročníku pro závěr školního roku. První testík je zaměřen na živočichy, druhý na rostliny a třetí na všeobecné znalosti. V každém testíku je žáku předloženo deset otázek s třemi variantními odpověďmi, z nichž jedna je správná.

NAVRCHOLU.cz