Pomůcky do hodin vlastivědy
Místo, kde žijeme
Poznáváme naši vlast ve 4. ročníku :
- rozvržení učiva - nebo - rozvržení učiva -
A. Naše vlast (4. ročník) :
Národ, základy státního zřízení a politického systému ČR, státní správa a samospráva, státní symboly a svátky
1) Naše vlast, Česká republika (2 - 3 vyučovací hodiny)
- popis vyučovacích hodin s pomůckami - nebo - popis vyučovacích hodin s pomůckami - prezentace - pracovní list -
2) Členění území České republiky, kraje a krajská města, orgány státní moci (2 - 3 vyučovací hodiny)
- popis vyučovacích hodin s pomůckami - nebo - popis vyučovacích hodin s pomůckami - prezentace - pracovní list -
3) Česká republika - demokratický stát (2 - 3 vyučovací hodiny)
- popis vyučovacích hodin s pomůckami - nebo - popis vyučovacích hodin s pomůckami - prezentace -
4) Státní symboly ČR a státní svátky s opakovacím půllistem (2 vyučovací hodiny)
- popis vyučovacích hodin s pomůckami - nebo - popis vyučovacích hodin s pomůckami - prezentace - hymna - opakuj -
5) Čtvrtletní opakovací práce (1 vyučovací hodina)
- popis a návrh - nebo - popis a návrh - práce -
B. Domov, obec, krajina ČR (4. ročník) :
Místní a okolní krajina; region; povrch; vodstvo; rozšíření půd, rostlinstva a živočichů; vliv krajiny na život lidí; působení lidí na krajinu a životní prostředí; orientační body a linie; světové strany; mapy, počasí a podnebí, nerostné bohatství, průmysl
6) Mapy a plány (3 vyučovací hodiny)
- popis vyučovacích hodin s pomůckami - nebo - popis vyučovacích hodin s pomůckami - prezentace - pracovní list -
7) Orientace v krajině (2 vyučovací hodiny)
- popis vyučovacích hodin s pomůckami - nebo - popis vyučovacích hodin s pomůckami -
8) Povrch České republiky (3 vyučovací hodiny)
- popis vyučovacích hodin s pomůckami - nebo - popis vyučovacích hodin s pomůckami - prezentace - doplňovačka -
- didaktická hra - pracovní list -
9) Vodstvo České republiky (3 vyučovací hodiny)
- popis vyučovacích hodin s pomůckami - nebo - popis vyučovacích hodin s pomůckami - prezentace - doplňovačka -
- pracovní list -
10) Města České republiky (2 vyučovací hodiny)
- popis vyučovacích hodin s pomůckami - nebo - popis vyučovacích hodin s pomůckami - prezentace - didaktická hra -
- pracovní list - smršťovka -
11) Počasí a podnebí (1 vyučovací hodina)
- popis vyučovací hodiny s prezentací - nebo - popis vyučovací hodiny s prezentací - prezentace -
12) Půda a zemědělství (2 vyučovací hodiny)
- popis vyučovacích hodin s pomůckami - nebo - popis vyučovacích hodin s pomůckami - pracovní list -
13) Nerostné bohatství - suroviny a jejich těžba (2 vyučovací hodiny)
- popis vyučovacích hodin s pomůckami - nebo - popis vyučovacích hodin s pomůckami - pracovní list -
14) Průmysl - průmyslové závody - doprava (2 vyučovací hodiny)
- popis vyučovacích hodin s pomůckami - nebo - popis vyučovacích hodin s pomůckami - pracovní list -
15) Ochrana přírody - chráněná území a národní parky (1 vyučovací hodina)
- popis vyučovací hodiny s prezentací - nebo - popis vyučovací hodiny s prezentací - prezentace -
16) Cestujeme po naší vlasti (3 vyučovací hodiny)
- popis vyučovacích hodin s pomůckami - nebo - popis vyučovacích hodin s pomůckami - prezentace -
-
prezentace - prezentace -
17) V našem kraji - opakování (2 vyučovací hodiny)
- popis vyučovacích hodin s pomůckami - nebo - popis vyučovacích hodin s pomůckami - opakovací list - opakování -
Poznáváme naši vlast v 5. ročníku :
- rozvržení učiva - nebo - rozvržení učiva -
C. Moje prázdninové místo (5. ročník) :
18) Kde jsme byli o prázdninách - informace o prázdninovém místě pro ostatní spolužáky (2 vyučovací hodiny)
- popis vyučovacích hodin - nebo - popis vyučovacích hodin - pracovní list -
D. Regiony ČR (5. ročník) :
19) Pardubický kraj (3 vyučovací hodiny) - popis vyučovacích hodin - nebo - popis vyučovacích hodin -
- základní charakteristika - - - Pardubický kraj - - - úkoly ke zjišťování - - - testík -
E. Česká republika - demokratický stát (5. ročník) :
20) Česká republika - demokratický stát (3 vyučovací hodiny) - popis vyučovacích hodin - nebo - popis vyučovacích hodin -
- tabulky a doplňovačky - - - opakovací práce -
21) Hlavní město České republiky (3 vyučovací hodiny) - popis vyučovacích hodin - nebo - popis vyučovacích hodin -
- Praha - - - úkoly ke zjišťování - - - tabulky a doplňovačky - - - testík -
22) Česká republika - součást společenství evropských států (1 vyučovací hodina)
- popis vyučovací hodiny - nebo - popis vyučovací hodiny -
F. Opakování (5. ročník)
23) Shrnutí učiva (2 vyučovací hodiny)
- popis vyučovacích hodin - nebo - popis vyučovacích hodin -
- pracovní list - - - testíky -
Historická část vlastivědy
A. Historie ve 4. ročníku :
- rozvržení učiva - nebo - rozvržení učiva -
1) Za dávných časů (3 vyučovací hodiny) - popis vyučovacích hodin - nebo - popis vyučovacích hodin -
2) Dávní Slované (3 vyučovací hodiny) - popis vyučovacích hodin - nebo - popis vyučovacích hodin -
3) Ze starých pověstí (2 vyučovací hodiny) - popis vyučovacích hodin - nebo - popis vyučovacích hodin -
4) Přemyslovský stát (7 vyučovacích hodin) - popis vyučovacích hodin - nebo - popis vyučovacích hodin -
5) České země za vlády Lucemburků (3 vyučovací hodiny) - popis vyučovacích hodin - nebo - popis vyučovacích hodin -
6) Husitské války (3 vyučovací hodiny) - popis vyučovacích hodin - nebo - popis vyučovacích hodin -
7) Období po husitských válkách (3 vyučovací hodiny) - popis vyučovacích hodin - nebo - popis vyučovacích hodin -
8) České země za vlády Habsburků (7 vyučovacích hodin) - popis vyučovacích hodin - nebo - popis vyučovacích hodin -
9) Opakování a shrnutí učiva (6 vyučovacích hodin) - popis vyučovacích hodin - nebo - popis vyučovacích hodin -
B. Historie v 5. ročníku :
- rozvržení učiva - nebo - rozvržení učiva -
10) České země - součást Rakouska (6 vyučovacích hodin) - popis vyučovacích hodin - nebo - popis vyučovacích hodin -
11) Století páry a elektřiny (4 vyučovací hodiny) - popis vyučovacích hodin - nebo - popis vyučovacích hodin -
12) První světová válka (2 vyučovací hodiny) - popis vyučovacích hodin - nebo - popis vyučovacích hodin -
13) Československá republika (4 vyučovací hodiny) - popis vyučovacích hodin - nebo - popis vyučovacích hodin -
14) Druhá světová válka (3 vyučovací hodiny) - popis vyučovacích hodin - nebo - popis vyučovacích hodin -
15) Obnovené Československo (2 - 3 vyučovací hodiny) - popis vyučovacích hodin - nebo - popis vyučovacích hodin -
16) Návrat k demokracii (2 - 3 vyučovací hodiny) - popis vyučovacích hodin - nebo - popis vyučovacích hodin -
17) Opakování a shrnutí učiva (4 - 5 vyučovacích hodin) - popis vyučovacích hodin - nebo - popis vyučovacích hodin -
Kompletně zpracované historické učivo najdeme na adrese http://cr.ic.cz . Je rozděleno do patnácti kapitol. Prvních osm kapitol je určeno pro žáky 4. ročníku, zbývajících sedm absolvují páťáci. Všechny kapitoly lze vytisknout na tiskárně (Verze pro tisk) . Důraz klademe na získání základní orientace v dějích a v čase a na vyhledávání informací. K práci využíváme pracovních listů:
- pravěk - - - dávní Slované -
- - pověsti - - - Přemyslovci - - - Lucemburkové - - - husitské války - - - po husitských válkách -
- Habsburkové - - - první přehled - - - České země - součást Rakouska - - - století páry a elektřiny - - - 1. světová válka -
- Československá republika - - - 2. světová válka - - - obnovené Československo - - - návrat k demokracii - - - 2. přehled -
Zápisy učiva v jednotlivých hodinách - starší historie - - - novější historie -
Vlastivědné hry
* kartičky z české historie : vytisknout pro žákovský tým, rozstříhat na proužky, každý přehnout. Poté seřadit celý příběh a převyprávět ostatním. - první Přemyslovci - přemyslovská knížata - Oldřich a Břetislav - první král - Václav IV. -
* panovníci českých zemí : podle probíraného učiva vystřihujeme jednotlivé panovníky, poznáváme je, doplňujeme k nim informace, přiřazujeme je na hrací plochu. - hra -
Doplňovačky - 6 doplňovaček ze starších dějin - - - 6 doplňovaček z novějších dějin -
Historické devítky - 6 devítek ze starších dějin - - - 6 devítek z novějších dějin -
Přehled učiva - starší dějiny - - - novější dějiny -
Ověření znalostí na internetu - čtyři testíky pro opakování nejstarší české historie. V posledním testíku je náhodně generováno deset otázek. Tento test slouží k hodnocení našich vědomostí - je klasifikován.
- čtyři testíky pro opakování novější české historie. V posledním testíku je náhodně generováno deset otázek. Tento test slouží k hodnocení našich vědomostí - je klasifikován.
Závěrečné opakování s Vlastíkem : podle předložené osnovy opakujeme učivo s pomocí výukového programu Vlastík a závěrečných stran vlastivědné učebnice. - osnova opakování (4. ročník) - - - osnova opakování (5. ročník) -
Evropa
Poznávání Evropy jako světadílu a jeho jednotlivých součástí v 5. ročníku :
- rozvržení učiva - nebo - rozvržení učiva -
1) Planeta Země (1 vyučovací hodina) - popis vyučovací hodiny - nebo - popis vyučovací hodiny -
2) Poloha Evropy na Zemi (1 vyučovací hodina) - popis vyučovací hodiny - nebo - popis vyučovací hodiny -
3) Nížiny a pohoří v Evropě (2 - 3 vyučovací hodiny) - popis vyučovacích hodin - nebo - popis vyučovacích hodin -
4) Podnebí v Evropě (1 vyučovací hodina) - popis vyučovací hodiny - nebo - popis vyučovací hodiny -
5) Vodstvo v Evropě (3 vyučovací hodiny) - popis vyučovacích hodin - nebo - popis vyučovacích hodin -
6) Rostliny a živočichové v Evropě (1 vyučovací hodina) - popis vyučovací hodiny - nebo - popis vyučovací hodiny -
7) Evropské státy a jejich hlavní města (7 vyučovacích hodin) - popis vyučovacích hodin - nebo - popis vyučovacích hodin -
8) Sousedé České republiky (8 vyučovacích hodin) - popis vyučovacích hodin - nebo - popis vyučovacích hodin -
9) Cestujeme po Evropě - opakování (3 - 4 vyučovací hodiny) - popis vyučovacích hodin - nebo - popis vyučovacích hodin -
Prezentace pro dataprojektor :
- poloha Evropy (hranice, poloostrovy, ostrovy) - - - povrch (nížiny, pohoří a nejvyšší vrcholy) - - - vodstvo (oceány a moře) -
- vodstvo (řeky a jezera) - - - státy severní Evropy (státy a hlavní města) - - - státy západní Evropy (státy a hlavní města) - - - státy střední Evropy (státy a hlavní města) - - - státy jižní Evropy (státy a hlavní města) - - - státy jihovýchodní Evropy (státy a jejich hlavní města) - - - státy východní Evropy (státy a hlavní města) -
Kartičky s pojmy (provázány s prezentací) - k připnutí na nástěnnou mapu :
- poloha Evropy - - - povrch - - -
vodstvo -
Pexeso k procvičování evropských pohoří a nejvyšších hor - hrajeme jako klasické pexeso s přiřazováním dvojic pohoří - nejvyšší hora. Kartičky můžeme využít také při procvičování učiva k přikládání na nástěnnou mapu Evropy, žáci mohou k obrázku říkat informace, které vypátrali. Kartičky lze třídit podle dalších hledisek (světové strany, nadmořská výška…):
- pohoří a nejvyšší hory -
Pracovní listy se slepou mapou k procvičení místopisu :
- poloha Evropy - - - povrch Evropy - - - počasí a podnebí - - - vodstvo - - - rostliny a živočichové - - - státy a hlavní města -
Pexeso k procvičování evropských států a měst - hrajeme jako klasické pexeso s přiřazováním dvojic stát - město. Kartičky můžeme využít také při procvičování učiva k přikládání na mapu Evropy, žáci mohou k obrázku říkat informace, které vypátrali. Kartičky lze třídit podle dalších hledisek (světové strany, velikost státu, vzdálenost měst od Prahy...):
- severní Evropa - - - západní Evropa - - - střední Evropa - - - jižní Evropa - - - jihovýchodní Evropa - - - východní Evropa -
Naši sousedé
a) samostatné zjišťování informací o sousedních státech. Procvičení orientace na mapě, využití internetu a různých encyklopedií. Pracovní listy jsou určeny pro každého žáka, je možné pracovat v týmu:
- Slovensko - - - Polsko - - - Německo - - - Rakousko -
b) slepé mapy - procvičování místopisu v pracovních listech - kontrola -
c) kvizy - doplňování textu a přiřazování dvojic pojmů v pěti testících
Testíky k ověření znalostí - jsou určeny pro práci ve dvojicích, nutná je mapa Evropy, využijeme také vlastní výpisky ve vlastivědném sešitě. Poslední testík můžeme využít pro klasifikaci. - testíky -
Závěrečné opakování - odpovědi na 20 připravených otázek. - opakování -