Hlásky, pravopis ú ů, tvrdé a měkké souhlásky - pravopis i y (2. - 3. ročník)
Rozdělení hlásek - procvičení rozdělení hlásek na samohlásky a souhlásky. Devět listů v Excelu - žák pracuje přímo na počítači. Lze také vytisknout a vybarvit pastelkami. - listy -
Doplňování ú, ů - přehled učiva a tabulky pro procvičování doplňování ú, ů s opravou a závěrečným vyhodnocením:
- doplňování ú, ů - nebo - doplňování ů, ú -
Tvrdé a měkké souhlásky - přehled učiva, náměty a tabulky pro procvičování tvrdých a měkkých souhlásek, doplňování i, í, y, ý s opravou a závěrečným vyhodnocením:
- tvrdé a měkké souhlásky - nebo - tvrdé a měkké souhlásky -
Metodický přehled na málotřídce. Zde najdeme přehled jednotlivých pomůcek včetně stručného nástinu použití.
Vyjmenovaná slova po b: prezentace (význam jednotlivých vyjmenovaných slov), pracovní listy (řada slov, význam, problémové dvojice). K úkolu 4 potřebujeme didaktickou hru Řada vyjmenovaných slov. K úkolu 6 potřebujeme didaktickou hru Význam vyjmenovaných slov.
Vyjmenovaná slova po l: prezentace (význam jednotlivých vyjmenovaných slov), pracovní listy (řada slov, význam, problémové dvojice). K úkolu 4 potřebujeme didaktickou hru Řada vyjmenovaných slov. K úkolu 6 potřebujeme didaktickou hru Význam vyjmenovaných slov.
Vyjmenovaná slova po m: prezentace (význam jednotlivých vyjmenovaných slov), pracovní listy (řada slov, význam, problémové dvojice). K úkolu 4 potřebujeme didaktickou hru Řada vyjmenovaných slov. K úkolu 6 potřebujeme didaktickou hru Význam vyjmenovaných slov.
Vyjmenovaná slova po p: prezentace (význam jednotlivých vyjmenovaných slov), pracovní listy (řada slov, význam, problémové dvojice). K úkolu 4 potřebujeme didaktickou hru Řada vyjmenovaných slov. K úkolu 6 potřebujeme didaktickou hru Význam vyjmenovaných slov.
Vyjmenovaná slova po s: prezentace (význam jednotlivých vyjmenovaných slov), pracovní listy (řada slov, význam, problémové dvojice). K úkolu 4 potřebujeme didaktickou hru Řada vyjmenovaných slov. K úkolu 6 potřebujeme didaktickou hru Význam vyjmenovaných slov.
Vyjmenovaná slova po v: prezentace (význam jednotlivých vyjmenovaných slov), pracovní listy (řada slov, význam, problémové dvojice). K úkolu 4 potřebujeme didaktickou hru Řada vyjmenovaných slov. K úkolu 6 potřebujeme didaktickou hru Význam vyjmenovaných slov.
Vyjmenovaná slova po z: prezentace (význam jednotlivých vyjmenovaných slov), pracovní listy (řada slov, význam, problémové dvojice). K úkolu 4 potřebujeme didaktickou hru Řada vyjmenovaných slov. K úkolu 6 potřebujeme didaktickou hru Význam vyjmenovaných slov.
Jednoduché řady vyjmenovaných slov poslouží k opakování jednotlivých řad. Příslušný list vytiskneme, rozstříháme na jednotlivá vyjmenovaná slova a poté slova žáci v týmech či jednotlivě řadí. - řady slov -
Příbuzná slova - přiřazování slov s y, ý po obojetných souhláskách uvnitř slov ke slovům vyjmenovaným. Doplňovačka v Excelu, ve které příslušná příbuzná slova vybarvujeme stejnou barvou. Listy můžeme také vytisknout, slova vystříhat a přiřazovat je k vyjmenovaným slovům. - příbuzná slova -
Doplňování i, y po obojetných souhláskách uvnitř slov trénujeme v doplňovačkách v Excelu. Jednotlivé listy jsou věnovány jednotlivým obojetným souhláskám. Nejprve zapíšeme slovo, bude-li správně zapsáno, zbarví se nám zeleně či žlutě. Stejnou barvou máme poté zabarvit slovní spojení v tabulce. Jednotlivé listy můžeme také vytisknout a vybarvovat pastelkami. - doplňovačky -
Doplňovací diktáty s vyjmenovanými slovy: zvolíme obojetnou souhlásku či souhrnná cvičení. Poté si kliknutím vybereme číslo diktátu. Postupně do slov doplňujeme i,y. Po zhodnocení práce zapíšeme své jméno, třídu, email školy a výsledek odešleme svému učiteli. - diktáty -
Očekávané výstupy: Žák ve 3. ročníku
Umí vyjmenovat vyjmenovaná slova, používá jejich tvary ve větách, rozumí jejich obsahu a umí k nim přiřadit slova příbuzná.
Seznamuje se se slovy stejně znějícími (být - bít, výr - vír).
Procvičuje pravopis vyjmenovaných a příbuzných slov.
Žák 4. ročníku
Docvičuje a opakuje pravopis vyjmenovaných slov.
Zdůvodňuje a píše i, y po obojetných souhláskách uvnitř slov.
Upevňuje si pravopis i, y ve dvojicích slov souzvučných.
V psaném projevu píše správně i, y ve slovech po obojetných souhláskách.
Druhy slov (3. ročník) - přiřazování slov k jednotlivým slovním druhům. Postupný trénink slovních druhů - žák mezi slovy poznává jednotlivé slovní druhy. Doplňovačky v Excelu, ve kterých příslušné slovní druhy vybarvujeme stejnou barvou. Listy můžeme také vytisknout a druhy slov vybarvovat. - druhy slov -
Opakování slovních druhů (5. ročník) - různé doplňovačky pro zopakování a rozšíření učiva.
Rozšiřování slovní zásoby při hledání významů různých slov či vět. V pracovních listech najdeme úkoly propojené s literární výchovou. Procvičit si přitom můžeme i gramatické učivo. Pracovní listy můžeme zařadit ve 3. - 5. ročníku.
- rčení - - - názvy pohádek -
Významy slov - odhad správného významu slov týkající se historie (projekt Živá historie) - testík -
Vážné i méně vážné hádanky jako součást lidové slovesnosti rozšiřují slovní zásobu a nutí žáky přemýšlet. Připravený oboustranný pracovní list lze vytisknout a přímo k otázkám zapisovat řešení.
- hádanky - - - správná řešení -
Podstatná jména - pád, číslo, rod. Vzory podstatných jmen, pravopis koncovek.
Procvičování podstatných jmen (pád, číslo a rod) pro páťáky: šest doplňovaček - cvičení -
Procvičování pravopisu podstatných jmen rodu středního pro páťáky: čtyři doplňovačky - cvičení -
Procvičování pravopisu podstatných jmen rodu ženského pro páťáky: čtyři doplňovačky - cvičení -
Procvičování pravopisu podstatných jmen rodu mužského pro páťáky: čtyři doplňovačky - cvičení -
Procvičování pravopisu podstatných jmen pro páťáky: sedm doplňovaček - cvičení -